Vanzarea de produse digitale informationale
Indiferent de formatul său, un produs digital informațional este o modalitate prin care oferi sfaturi utile despre un anumit domeniu.
Fie că e vorba de un curs, un video, un ebook, un website cu membership, un webinar, un audio sau de un pachet cu mai multe formate, toate acestea sunt doar modalități prin care să transmiți o informație.
Ca să aibă succes în ziua de astăzi, un produs digital informațional nu ar trebui să se rezume la un singur format (de exemplu: doar ebook sau video), ci ar trebui să fie alcătuit dintr-un pachet cu mai multe formate, însoțit de un mod de interacțiune directă cu oamenii interesați.
De ce zic asta? Pentru că oamenii nu vor să cumpere o simplă informație. Există atât de multă care se găsește gratuit. Oamenii vor să cumpere consultanță, un ghid care să îi ajute, pas cu pas, să treacă peste problemele lor.
Deși la categoria produse informaționale putem încadra și cărțile tipărite, cursurile fizice sau CD-urile / DVD-urile, ne vom concentra exclusiv pe produsele informaționale în format digital. În cazul în care dorești să îți extinzi portofoliul și la produse offline, ia această decizie pe baza stilului de viață al potențialilor tăi clienți.
Cum creezi un produs informațional digital
Ca în orice afacere, trebuie să ai la început un plan. Iată care sunt pașii principali pe care să-i urmezi:
#1 Alege nișa profitabilă
E clar că mereu trebuie să începi cu un research. Caută ce interese și probleme au oamenii despre un anumit domeniu.
Ca să îți fie mai simplu, restrânge-ți aria de căutare la ceva ce tu te pricepi. Poate fi ce faci la job zi de zi sau poate fi hobby-ul tău. Important este să fie un domeniu în care tu poți aduce un plus de valoare.
Pune-te în postura unui profesor, iar clienții tăi să îți fie elevi. De ce ar asculta ei de tine? În ce domeniu ai autoritate?
După ce ai trecut de acest pas, continuă research-ul. Află ce informații caută oamenii – ca să știi ce să le poți tu răspunde.
Scrie o altă listă cu informațiile generale pe care le găsești. Întrebări, frustrări, nevoi, comentarii, curiozități, probleme. Toate aceste informații te vor ajuta să îți creezi un avatar al publicului tău țintă.
Odată ce ai „cules” aceste informații, poți trece la pasul 2.
#2 Definește-ți produsul
Profilul publicului tău țintă dictează modul în care ei vor „consuma” informația ta. Ce stil de viață au? Ce vârste au? Preferă să citească sau să vadă? Preferă să asculte sau să participe?
Răspunde la aceste întrebări și decide ce format va avea produsul tău. Fie că e vorba de un ebook sau o serie de pdf-uri, de un singur video sau o serie de video-uri, de un site cu membership și logare cu user și parolă sau de un podcast, e momentul să îți definești produsul ca să știi ce resurse de producție ai nevoie.
#3 Creația și producția
În funcție de formatul sau formatele în care va fi distribuit produsul tău digital, poți începe partea de creație.
Indiferent de formatul final, totdeauna vei începe cu varianta text. Scrie toate informațiile în mod structurat, ca și cum ar fi o serie de articole de blog. Poți folosi Microsoft Word și apoi să convertești în PDF documentul, dacă vrei să faci un ebook.
Poți angaja un ghostwriter să scrie ebook-ul pentru tine, dacă nu te pricepi la scris și ai bugetul necesar.
Poți folosi Power Point sau Google Slides ca să creezi un ebook vizual, pe care apoi să îl salvezi în PDF. Sau poți plăti un designer grafic să îți creeze un ebook vizual personalizat sau o revistă online, inclusiv coperțile sale.
Folosind camera video a unui smartphone sau o cameră DSLR dacă ai, poți crea videoclipuri pentru produsul tău. Sau, folosind un software de captură de ecran precum Bandicam sau Camtasia, poți înregistra capturi de ecran de pe laptopul tău, ca să creezi tutoriale video.
Ai nevoie de un microfon sau de o pereche de căști cu microfon, să îți înregistrezi vocea. Sau poți folosi platforma fiverr.com să găsești o persoană care își oferă serviciile de înregistrare vocală, mai ales dacă produsul tău e în limba engleză și ai nevoie de o voce nativă britanică sau americană.
În ziua de astăzi, cu investiție minimă, aproape orice e posibil
#4 Testarea și distribuția
Odată ce produsul a fost creat, trebuie să îl testezi înainte să-l scoți la vânzare.
Oferă-l în mod gratuit unui număr limitat de clienți care pot avea o părere specializată / avizată despre produsul tău atât la nivel de conținut cât și de „ambalaj” (design și implementare).
Dacă au sugestii de îmbunătățire, ține cont de ele. Mai bine acum decât mai târziu.
Odată ce produsul are o formă finală, e timpul să îl arăți lumii întregi.
Ai nevoie, cel mai probabil, de un website sau landing page. Produsul tău are nevoie de un canal principal de vânzare (bănuiesc că nu vei începe din prima cu Amazon).
Varianta care îți este la îndemână este WordPress. De aceea, poți colabora cu un web designer WordPress să te ajute cu implementarea unei pagini de vânzare pentru produsul tău.
Ca și mod de abordare, poți merge pe una din cele 3 strategii:
- Cazul #1: Numele tău este brand-ul care vrei să fie promovat. Site-ul, blogul, paginile pe rețelele de socializare, toate vor fi cu numele tău.
- Cazul #2: Produsul are un brand propriu. Dacă nu este un produs de sine stătător (de exemplu, un ebook sau un curs video limitat) ci este un serviciu pe care îl oferi în permanență (de exemplu, o serie de cursuri sau o platformă cu membership care este actualizată constant), atunci poți crea un brand special pentru acest produs.
- Cazul #3: Numele firmei tale este brand-ul principal. În acest caz, situația este similară cu cea din Cazul #1. Numele brand-ului apare pe toate canalele de comunicare iar produsul este doar o extensie a acestuia.
Distribuția produsului tău digital ar trebui să se realizeze pe canalele cele mai des folosite de publicul tău țintă. Spre exemplu, dacă audiența ta este predominant B2B, atunci îți poți crea o comunitate pe Facebook, pe email sau chiar pe platforma ta. Dacă audiența ta este predominant B2C, atunci cu siguranță vei avea nevoie de promovare pe Instagram și YouTube, precum și de Facebook Ads și Google Ads, ca să atragi mereu noi potențiali cumpărători.
Totul depinde de nișă și de avatarul publicului țintă. Iar acestea depind de tine și de ce știi să faci.
Sper că ți-am oferit sfaturile de care aveai nevoie ca să pornești la drum cu lansarea și vânzarea de produse digitale informaționale.