Somnul menține sănătatea creierului și bunăstarea emoțională

Somnul menține sănătatea

Somnul menține sănătatea.

  • 39
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    39
    Shares

Activitățile pe care le facem în timpul zilei depind în mare parte de ceea ce se întâmplă în timp ce dormim, când organismul nu doarme, ci lucrează pentru a sprijini funcționarea sănătoasă a creierului și pentru a menține sănătatea fizică.

Somnul ajută creierul să funcționeze corect. În timp ce dormim, creierul se pregătește pentru a două zi, formând noi căi cu ajutorul cărora putem să învățăm și să ne amintim diverse informații.

În cazul copiilor și adolescenților, somnul susține și sprijină procesul de creștere

Studiile arată că un somn odihnitor îmbunătățește capacitatea de învățare. Fie că învățăm matematică sau cum să cântăm la pian, cum să jucăm fotbal sau volei sau cum să conducem o mașînă, somnul ne ajută îmbunătățește procesul de învățare și abilitățile de rezolvare a problemelor.

Somnul ne ajută să ne concentrăm mai bine și să fim mai creativi

Pe de altă parte, studiile arată că deficiența de somn modifică activitatea în anumite părți ale creierului, îngreunând procesul de luare a deciziilor, de gestionare a emoțiilor și a comportamentului, precum și capacitatea de a face față schimbărilor.

Copiii și adolescenții cu deficit de somn pot avea probleme în relaționarea cu persoanele din jur. Ei pot fi nervoși și impulsivi, pot avea modificări ale dispoziției, pot fi triști sau deprimați sau lipsiți de motivație.

Iată câteva lucruri interesante de ştiut:

1. Bebeluşii dorm circa 16 ore pe zi, copiii cu vârstele între 3 şi 12 ani dorm în jur de 10 ore, între 13 şi 18 ani – 9 ore, după 19 ani, dormim cam 8 ore, iar după 65 de ani ne sunt suficiente 6 ore.

2. Hormonii importanți pentru o bună funcționare a organismului sunt eliberați în timpul somnului, iar toxinele se elimină.

3. Visăm numai persoane şi locuri pe care le-am mai văzut, chiar dacă nu ne mai amintim de ele. “Premoniţiile” reprezintă un concept asupra căruia oamenii de ştiinţă preferă să nu se pronunţe.

4. Parasomnia reprezintă totalitatea tulburărilor ce însoţesc somnul, normale în timpul copilăriei şi patologice dacă persistă la maturitate. De exemplu, agitaţia şi mişcările bruşte, generate de coşmaruri, somnambulismul, bruxismul.

5. Înainte de apariția televizoarelor color, 12% din noi visam numai în alb și negru.

6. Se spune că cei care nu visează niciodată au tulburări de personalitate

7. Poziţia în care dormim poate spune câte ceva despre personalitatea noastră. Poziţia fetusului (pe o parte, cu genunchii adunaţi) este preferată a 41% dintre noi. Poziţia soldatului (pe spate) este adoptată de 8% dintre noi. Aici intră o mare pate dintre femeile care şi în timpul somnului sunt obsedate de frumuseţe. Somnul pe o parte facilitează apariţia ridurilor, în timp ce somnul pe spate întinde tenul.

8. Multe cupluri ajung să doarmă în paturi separate, deoarece sunt deranjate de sforăitul partenerului.

9. Somnul este mai important decât mâncarea. În lipsa alimentaţiei, decesul cauzat de foame survine în 2 săptămâni, în timp ce 10 zile fără somn sunt suficiente pentru a ne omorî.

10. Vă mai amintiţi ce aţi visat? La 5 minute de la trezire, 50% din vis s-a şters, iar după 10 nu ne mai amintim circa 90% din vis.

11. Beneficiile somnului odihnitor: stimulează imunitatea, menține greutatea sănătoasă, îmbunătățește activitatea psihică, previne apariția diabetului zaharat (oamenii de știință au arătat că persoanele care dorm mai puțin de 5 ore, au un risc mai crescut pentru a dezvoltă această boală), crește apetitul sexual, scade riscul bolilor de inima, stimulează fertilitatea, îmbunătățește memoria.

CITEȘTE ȘI: Experimentul cu 5 maimuțe. Obiceiuri sănătoase sau toxice?


  • 39
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    39
    Shares